Technologie sprzedaży – co potrafi „mówić” ich design?

Drukarka fiskalna oraz waga elektroniczna i skaner kodów kreskowych

Bez względu na to, czy chodzi o kasy lub drukarki fiskalne, czy o urządzenia peryferyjne, zwykle poświęca się uwagę ich parametrom, funkcjom, obsłudze, a także ewentualnie rozwiązaniom konstrukcyjnym czy odporności na trudne warunki pracy. I choć wspomina się również o designie, to jednak często tę cechę traktuje się jako dodatek. Ale tym razem postawimy ją w roli głównej, by odpowiedzieć sobie na kilka pytań: po co urządzeniom sprzedażowym atrakcyjny wygląd? Czy może do czegoś służyć? I jak współcześnie potrafi się przejawiać?

Czy funkcjonalność potrzebuje estetyki?

Zastanówmy się przez moment nad miejscami i rzeczami, które nas otaczają. Jakie wzbudzają w nas odczucia? W jakim stopniu odczucia te zależą od wrażeń wizualnych? Jak preferencje estetyczne wpływają na naszą codzienną kondycję i samopoczucie? Pewnie w przypadku niejednej osoby okaże się, że ten aspekt odgrywa jakąś rolę. Co innego jednak mówić o ładnym widoku za oknem, stylowym urządzeniu mieszkania czy modnym ubiorze, a co innego o różnych urządzeniach. Te ostatnie w końcu mają przede wszystkim realizować zadania, do jakich zostały stworzone. Ale jednak w dzisiejszych czasach mamy dostęp do wielu podobnych rozwiązań technologicznych. I wobec nich wzornictwo nierzadko stanowi dodatkowy argument przemawiający za wyborem danych produktów. Być może rozstrzygnięcie kwestii, kto o tym decyduje – ich twórcy, czy może sami konsumenci – to obecnie zagadnienie z kategorii: co było pierwsze – jajko czy kura. Trzeba natomiast przyznać, że jeśli chodzi o zakup samochodu, lodówki, laptopa, wieży grającej, smartfona itd. – wygląd potrafi mieć znaczenie. Estetyka urządzenia uzupełnia jego funkcjonalny wymiar, wywołuje często poczucie kompletności produktu. Wielokrotnie decyduje o tym, że dana technologia ma również wymiar dekoracyjny czy – ukierunkowany na konkretne cele praktyczne…

Design technologii sprzedaży – bez znaczenia?

Można by się zastanawiać, czy ma to coś wspólnego z urządzeniami sprzedażowymi. Z jednej strony bowiem owszem – wygląd kasy fiskalnej czy skanera kodów kreskowych to nie jest cecha nadrzędna, która powinna być brana pod uwagę przed innymi aspektami (w końcu priorytet to wykorzystanie tych rozwiązań do usprawnienia działalności gospodarczej). Ale z drugiej strony – bardzo prawdopodobne, że nie zdajemy sobie sprawy ze wszystkich atutów designu technologii sprzedaży. Podobnie, jak wygląd urządzeń potrafi nas kusić jako konsumentów, tak i jest w stanie okazać się praktyczny „po drugiej stronie”, zajmowanej przez przedsiębiorców. Estetyczne, zadbane, dopracowane w najdrobniejszych szczegółach technologie sprzedaży wywołują różne wrażenia, które mogą pozostać na poziomie podświadomości, natomiast nierzadko dają wymierne korzyści. Atrakcyjny, nowoczesny, nietuzinkowy czy po prostu elegancki wygląd urządzeń sprzedażowych wpływa dodatnio na prestiż firmy. To informacja o mocnej pozycji na rynku, wysokiej jakości usług, interesującej ofercie produktów, odpowiednim nastawieniu do klienta. W ten oto sposób design technologii sprzedaży zyskuje na znaczeniu, bowiem przestaje mieć tylko wymiar estetyczny, a zdradza też… swoje praktyczne zastosowanie.

Co świadczy o atrakcyjnym designie urządzeń sprzedażowych?

Wysiłki wiodących producentów technologii dla biznesu pokazują, że w przypadku każdego typu urządzeń potrafią zaistnieć różnorodne rozwiązania z zakresu designu. Mowa tu nie tylko o konstrukcji kas i drukarek fiskalnych, wag elektronicznych czy terminali płatniczych o stylowej, a zarazem ergonomicznej sylwetce. Na ich wygląd może wpływać wiele rozwiązań. W przypadku kas rejestrujących bywa nim estetyczne podświetlenie klawiatury i ekranów, drukarek fiskalnych – wyświetlacz emitujący w interesujący sposób różne treści, wagi multimedialnej – przejrzysty, miły dla oka i przyjazny w użyciu panel dotykowy, zaś czytnika kodów kreskowych – zwracające uwagę świetlne sygnalizowanie pozyskania danych. Warto też wspomnieć o samej kolorystyce technologii sprzedaży, która potrafi nawiązywać do wystroju wnętrza przedsiębiorstwa bądź barw firmowych. Tworząc to wrażenie spójności, design urządzeń sprzedażowych pełni rolę niejako dodatkowego narzędzia promocji, utrwalającego wizerunek marki w pamięci konsumentów.

One Reply to “Technologie sprzedaży – co potrafi „mówić” ich design?”

  1. nie wiem, może jestem w tym trochę odosobniony, ale ja te kwestie właśnie tak postrzegam i dlatego przy wyborze urządzenia fiskalnego oraz innych urządzeń pomocniczych brałem też pod uwagę ich design (może nie w pierwszej kolejności, jasne, ale jednak). wg mnie cała „strona wizualna firmy” (a ta przejawia się w różnych aspektach) ma także znaczenie

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wpisz odpowiedź *